Historien om vejbredden og syrens vej til kruset

Opdateret: okt. 7


Sæt dit præg på dit eget krus i efterårsferien

Gå på jagt efter dine egne vilde planter som du godt kunne tænke dig at få malet på hånddrejede porcelæns krus - med eller uden hank. Du kan også sætte dig på mit værksted og kigge i min Danske Flora. Så kan vi sammen udvælge nogle planter, der egner sig.


En dag kom et ungt par ind i galleriet. De var ude efter tolv krus, men vidste ikke rigtig hvad de ville have, så de skulle bare snuse.

Den unge kvinde fik straks øje på kruset med gul violfrøstjerne og hendes ægtefælle faldt for misteltenen og den klare, grønne farve.

Vi havde en fin snak om mulighederne. Skulle de være ensfarvede? Skulle de være med hank? Skulle de have drikkevenlig kant? Skulle de være cylinderformede eller buttede? Skulle de have en farve inden i og en anden uden på? Skulle der være dekoration på?


Kunne man lave tolv krus, hvor der var en rød tråd og alligevel få tolv unikke krus?


Jeg kunne godt mærke, at parret ikke var helt enige, så nu var kunsten at forene deres ønsker i krusene. Så jeg foreslog at man kunne lave alle krus med grøn kant og grøn hank, og så kunne de selv gå ud i naturen og finde nogle vilde blomster som de kunne li', og vende tilbage med dem. Ud fra dem kunne vi så finde ud af en personlig og unik løsning.


Jeg havde sådan set ikke regnet med at se dem igen, men fjorten dages tid efter vendte de tilbage med lille dusk af en buket - godt lunken af at blive holdt i en varm hånd i 30 graders varme.

Der var duftløs kamille, alm. syre, klokkeblomst, røllike og et par græsser og vejbred. Nu var det min opgave at fortælle, hvad der kunne lade sig gøre og hvad der ikke kunne, ud fra materialernes beskaffenhed. Og det er jo altid farligt at love nogen noget, for tænk hvis jeg rammer helt ved siden af. Men jeg synes opgaven var sjov, men hvor sjovt det ville blive vidste jeg ikke på det tidspunkt, så jeg var bare lidt modig.


Der er nemlig stor forskel på at male med porcelænsmaling på en kop, der er færdigbrændt og har en glat glasur og så på at male med underglasurfarve* på en kop, der kun er brændt op til 980 grader. På det glaserede emne glider penslen hen over den glatte flade i et elegant elastisk strøg, som man kan se det på Flora Danica - det berømte kongelige porcelæn.

Her kan man studere den mindste detalje af planten. Men på den forglødede** kop suger skærven*** farven til sig samtidig med at penslen rammer fladen. Man kan ikke reparere og har kun ét forsøg. Vasker man farven væk, efterlader den et sørgeligt spor.


Det er altså to forskellige teknikker, men også to forskellige udtryk, hvor porcelænsmaling står skarpt og klart og underglasurfarve fremstår blødt og bliver påvirket af den overliggende glasur.


Jeg blev ret glad for den opgave, for jeg fik lige et spark videre. Først måtte jeg øve de nye og fremmede strøg på avis og søge efter de rette pensler blandt de utallige jeg har stående. Derefter måtte jeg øve dem på prøvekrus. Især den alm. syre har vanskelige blade.


Da de unge mennesker hente deres tolv krus, blev de så fornøjede med dem, at jeg jeg fik lyst til at arbejde mere med mine kunders ønsker. En lille måneds tid efter kom den unge mands forældre. De ville gerne have krus med cikorier og kornblomster.

Og jeg glæder mig til at løse den opgave.

Karin

6.10 2020




* Underglasurfarve ligger under glasuren og brænder sammen med den overliggende glasur, så den ikke kan slides væk.

** Forglødning er den første brænding keramikken får. Normalt til 1080 - 1000 grader. emnerne er herefter stadig så porøse, at de kan suge glasur til sig.

*** skærven er fagudtrykket for emnets "lervæg".






40 visninger

KARIN SAUER

Keramisk Værksted & Studiegalleri


Oddenvej 23, Nyrup 
DK-4500 Nykøbing Sjælland
Tel. +45 21 92 03 79 

 

MAIL: ksk@karinsauer.dk

ÅBNINGSTIDER | Opening hours

NEWSLETTER



 

  • Facebook - karin sauer keramik
  • Pinterest - Grå Cirkel
  • Instagram - Grå Cirkel